‘Wederom diefstal van lokfiets’, ‘Politie heeft weer drie keer beet met lokfiets’, ‘Lokfietsdief op heterdaad betrapt’. Zomaar een greep uit de berichtgeving over fietsdiefstal de afgelopen maand. Bij de aanpak van deze vorm van criminaliteit is de lokfiets inmiddels niet meer weg te denken. Het Centrum Fietsdiefstal sprak met twee betrokken politiemensen die met dit opsporingsmiddel al de nodige successen boekten.
Groot probleem
Meer dan 100 aanhoudingen bij 150 inzetten, dat was vorig jaar het resultaat van de het gebruik van de lokfiets in het stadsdeel Amsterdam-West. De projectleider van de politie Amsterdam spreekt van een behoorlijk succes. Dat was ook hard nodig, want fietsdiefstal is er een groot probleem. “Eigenlijk is heel Amsterdam West een hot spot”, verzucht hij.
Niet alleen fietsen, maar ook laptops en zelfs tuinkabouters kunnen worden voorzien van een zendertje waardoor ze de opsporing bij een diefstalgolf vergemakkelijken. “Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een lokvariant van”, vertelt de projectleider. Twee jaar geleden werd hem gevraagd of hij wilde kijken naar de beste methodes voor de inzet van deze track en trace middelen. Daarbij werd de meest voor de hand liggende variant als uitgangspunt genomen: de lokfiets. “Een ideaal middel om alle politiemedewerkers te instrueren en vertrouwd te maken met dit opsporingsinstrument”.
Eenduidige werkwijze
“Amsterdam-West heeft te maken met de hoogste fiets- en bromfietsdiefstalcijfers van heel Nederland”, licht hij toe. De politieman ontwikkelde een eenduidige werkwijze voor de inzet van de lokfiets in het stadsdeel. “Er werd al wel gebruik gemaakt van dit opsporingsmiddel, maar elk team, elk wijkbureau had toen nog zijn eigen methode om daar mee om te gaan. Denk aan instructies voor de inzet, de mogelijkheden én de onmogelijkheden van zo’n fiets. Ik wilde vooral voorkomen dat het wiel steeds opnieuw moest worden uitgevonden.” Vorige maand werd bekend dat heel Amsterdam de lokfiets-aanpak gaat overnemen. “Door het succes vielen we op.”
De projectleider kon daarbij op ondersteuning rekenen van Mojgan Yavari van het Centrum Fietsdiefstal. Bovendien zorgt het Centrum voor de aanlevering van de benodigde rijwielen. “Die fietsen zijn afkomstig van de fietsdepots in Den Haag en Amsterdam”, aldus de Amsterdamse projectleider. De hoofdstad is niet de enige plaats die gebruikmaakt van deze dienst van het Centrum Fietsdiefstal. Een ander voorbeeld is Alkmaar, waar de lokfiets eind vorig jaar zijn intrede deed. “De politie in Beverwijk gebruikte hem al. Wij mochten hem een keer lenen en dat beviel zo goed, dat we er vervolg aan hebben gegeven”, vertelt politie Alkmaar. De fiets wordt in Alkmaar regelmatig ingezet en heeft al tot diverse aanhoudingen geleid.
Hennepplantage
De eerste keer was het meteen al raak. “We troffen de gestolen lokfiets aan in een fietsenhok aan bij een woning waar we ook een hennepplantage ontdekten. Een leuke bijvangst.” Het grootste voordeel van de lokfiets is volgens de Alkmaarse politieman, dat het gebruik ervan absoluut niet arbeidsintensief is. “Terwijl de fiets gestald staat, kun je gewoon door met je andere werkzaamheden. Je hoeft er geen extra mensen voor in te plannen.” Wel bestaat natuurlijk het risico dat het dievengilde de tweewieler na verloop van tijd gaat herkennen. “Geen probleem”, weet hij. “In dat geval kunnen we hem via het Centrum Fietsdiefstal gewoon inruilen voor een andere fiets.”
Rubriek lokfietsen
De website van het Centrum Fietsdiefstal bevat overigens een speciale rubriek over lokfietsen. Deze is onlangs flink uitgebreid. Zo zijn onder meer een brochure over de lokfiets, een stappenplan en diverse voorbeelden van processen-verbaal toegevoegd. De rubriek staat in een besloten gedeelte van de site, dat alleen toegankelijk is voor politiemedewerkers.