Fietsdiefstal is een groeiend probleem in veel Nederlandse steden. Wat voorheen hoofdzakelijk een verschijnsel in de grote steden was, is tegenwoordig ook een behoorlijke last voor kleinere steden. 'Met een mond vol tanden én zonder fiets' is het onderzoeksrapport van Ramón de Reus, student Integrale Veiligheidskunde. In aanloop naar de publicatie van dit onderzoek worden op deze website 3 elementen in beschouwing genomen.
Complex delict
De Reus: "Fietsdiefstal als delict kenmerkt zich door de hoge frequentie, vele slachtoffers, lage aangiftebereidheid en de afwezigheid van prioriteit om dit delict aan te pakken. De pakkans is laag waardoor fietsdiefstal een lucratief delict is. Dat is precies wat fietsdiefstal een complex delict maakt."
Net als veel andere gemeenten kent Utrecht een stijging in het aantal gestolen fietsen. Echter, de gemeente Utrecht besteedde de afgelopen jaren veel aandacht aan het terugdringen van fietsdiefstal. Het actieplan fietsdiefstal is daar een voorbeeld van. "Helaas leidden diverse inspanningen niet tot het gewenste resultaat. Vandaar dat ik mijn derdejaars stage voor m'n opleiding Integrale Veiligheidskunde hier kon doen. Vanuit een breder perspectief zijn er analyses gemaakt van beleidsdocumenten en maatregelen uit diverse steden", aldus De Reus.
Bewustzijn, preventie en repressie
Het onderzoek richtte zich op 16 aspecten waar maatregelen betrekking op hebben. Deze aspecten varieerden onder andere van opsporing tot bewustzijn, preventie tot repressie en van doelwit tot handelaar. Daarnaast is er in het onderzoek ook aandacht voor de achterliggende beleidselementen die ten grondslag liggen aan de daaruit voortgekomen maatregelen. "Het hoofdprincipe voor diverse beleidsplannen besloeg 'geen prioriteit, weinig capaciteit, groot effect'. Met andere woorden, met beperkte middelen is het noodzakelijk om alsnog effectieve maatregelen te nemen tegen fietsdiefstal. Dit is uiteraard een uitdaging wanneer middelen schaars zijn", aldus De Reus.
Beleidsplannen die vanuit dit principe opgesteld zijn, kenmerkten zich door 3 elementen: structurele inzet van maatregelen, afvuren van een schot hagel (proces) en creatief en innovatief omgaan met belemmeringen in het beleid van fietsdiefstal. De Reus: "Deze elementen vervulden in de betreffende beleidsplannen een belangrijke rol. Het onderstreept de belangrijkste zaken waar men rekening mee moet houden bij het opstellen van een beleid omtrent fietsdiefstal. Elke maatregel dient terug te komen op deze 3 elementen. "